Janáčkova filharmonie OstravaKoncertyE1: Nepolapitelný Ohnivák

E1: Nepolapitelný Ohnivák

Generální zkouška koncertu 14. ledna od 10 hodin je veřejná.

Igor Stravinskij: Pták Ohnivák, suita (1919)
Edward Gregson: Koncert pro tubu a orchestr
Ludwig van Beethoven: Koncert pro klavír a orchestr č. 1 C dur op. 15

Účinkují:

Jan Adamec – tuba
Kateřina Potocká – klavír
Janáčkova filharmonie Ostrava
Marco Feruglio – dirigent

Balety mají ve Stravinského tvorbě své významné místo. Na Ptákovi Ohnivákovi se Stravinským spolupracoval choreograf ruského baletu Michail Fokin, děj zpracovává ruskou lidovou pohádku. V době jeho uvedení balet sklidil obrovský úspěch jak u publika, tak u odborných kritiků a úspěšný je ostatně dodnes.
Edward Gregson je současný britský skladatel, který úzce spolupracuje s BBC. První jeho kontakt s BBC se uskutečnil v roce 1968, kdy vyhrál jejich soutěž pro mladé skladatele. Dnes patří orchestry této společnosti mezi hlavní interprety jeho děl.
Klavírní koncert č. 1 C dur Ludwiga van Beethovena byl premiérován v Praze. Říká se, že klavír, který měl Beethoven na premiéře k dispozici, byl naladěn o půl tón níž. Geniálnímu Beethovenovi ale nedělalo problém si celý koncert během vystoupení přetransponovat do Cis dur.

Jan Adamec se narodil v roce 1991 v Ústí nad Orlicí. V pěti letech začal hrát na zobcovou flétnu, později na svůj první žesťový nástroj, eufonium. Na základní uměleckou školu chodil v Letohradě, kde žije, a v Žamberku. Když se rozhodl pro studium hudby, zvolil obor hra na tubu. Nejprve absolvoval Deylovu konzervatoř, kde studoval pod vedením L. Čermáka. Od roku 2014 je posluchačem pražské HAMU ve třídě K. Malimánka. Nejvíce si považuje účinkování v Českém studentském symfonickém orchestru při zájezdě do Berlína a sólových vystoupení s Filharmonií Hradec Králové, Západočeskou filharmonií Mariánské Lázně a Talichovou komorní filharmonií. Ze soutěžních úspěchů zmiňme prvenství v kategorii tubistů a titul laureáta za mimořádně vysoké hodnocení poroty na Soutěži konzervatoří a hudebních gymnázií ČR v Ostravě (2009), což o tři roky později v Teplicích zopakoval a nejčerstvější úspěch – vítězství v soutěži o stipendium firmy Yamaha (2015). Od poloviny sezóny 2014/15 je členem Orchestrální akademie České filharmonie.

Kateřina Potocká se narodila v roce 1997 v Havlíčkově Brodě. Hře na klavír se začala věnovat již v raném věku pod vedením B. Skálové. Nyní je studentkou Konzervatoře P. J. Vejvanovského Kroměříž ve třídě M. Schulmeisterové. Od počátku na sebe upozorňuje v rámci národních soutěžních klání, z nichž si odnesla řadu ocenění. Na svém kontě má dvojnásobné vítězství v celostátních kolech Národní soutěže ZUŠ, je i čtyřnásobnou vítězkou soutěže „Prague Junior Note“. Neméně úspěšnou je na poli mezinárodním. Je trojnásobnou laureátkou prestižní Mezinárodní klavírní soutěže „Virtuosi per musica di pianoforte“ v Ústí nad Labem a držitelkou 3. ceny z Mezinárodní soutěže B. Smetany v Plzni.  V roce 2013 získala 2. cenu v soutěži „Piano Talents“ v italském Milánu. O rok později přidala další ocenění – ze soutěže „Pro Bohemia“ v Ostravě (Absolutní vítěz a cena Nadace B. Martinů za nejlepší provedení skladeb B. Martinů) a soutěže V. Nováka v Kamenici nad Lipou (1. místo).  V listopadu 2015 získala 2. cenu v Soutěži Nadace B. Martinů v Praze.
Hudební vzdělání obohacuje na mistrovských kurzech pod vedením předních pedagogů (A. Vlasáková, I. Klánský, M. Lapšanský, E. Novotná, A. Medic). Za své úspěchy získala několikrát ocenění hejtmana Zlínského kraje a Kraje Vysočina.

Marco Feruglio studoval v Udine (Itálie) na Konzervatoři J. Tomadiniho u N. Gardiho, kde absolvoval v oborech klavír, sborový zpěv a dirigování. Zúčastnil se mistrovských kurzů vedených D. Renzettim, M. De Bernartrm, E. Pomaricem a N. Rescignem.
V roce 1991 vyhrál Mezinárodní dirigentskou soutěž „Bottega“ založenou P. Maagem, jehož asistentem se stal. Spolupracovali např. při inscenacích Mozartových oper Figarova svatba, Don Giovanni a Cosi fan tutte v Teatro Comunale v Trevisu a posléze i na mnoha jiných operních a symfonických projektech. Pohostinský řídil řadu instrumentálních souborů a orchestrů (Orchestra di Padova e del Veneto, Orchestra Filarmonia Veneta, Orchestra Filarmonica di Udine, Záhřebská filharmonie, Cappella Istropolitana Bratislava, Slovinský rozhlasový komorní orchestr, Chorvatský komorní orchestr, Florencian Solisti di Fiesole, Venetian Camerata Marciana, Orchestra Sinfonica del Friuli-Venezia Giulia, Baroque Orchestra GBTiepolo, sbor a orchestr Teatro Comunale v Trevisu, Ars Atelier Atelier Symphony Orchestra a spolupracuje s předními sólisty, jako jsou J. Demus, F. Gulli, M. Rudy, P. Bordoni , L. de Fusco nebo F. Agostini.
Založil orchestr, který hraje na dobové nástroje a vokální soubor Collegium Apollineum s repertoárem baroku a vídeňskému klasicismu.  Z jeho posledních aktivit stojí zato upozornit na zahajovací koncert festivalu „X Days“ Brescia 2014 s Orchestra di Padova e del Veneto, při kterém zazněly skladby Prokofjeva, Stravinského, Gershwina a Ravela), na zahajovací koncert festivalu staré hudby „Wunderkammer“ 2015 v Terstu s Collegium Apollineum a také koncert věnovaný výročí Shakespeara v Szombathely (Maďarsko) se Savaria Symphony Orchestra v květnu 2015.
Věnuje se i pedagogické a organizační činnosti. Vyučuje na Konzervatoři G. Tartiniho v Terstu a od roku 2011 je uměleckým ředitelem a od roku 2013 superintendantem v Teatro Nuovo Giovanni da Udine.