25. 02. 2025 18:00 hod. |
120 minut |
Gong, Dolní Vítkovice |
od 800 Kč |
G3 To nejlepší ze světových muzikálů
Nejlepší současní muzikáloví zpěváci v doprovodu rockové kapely a Janáčkovy filharmonie Ostrava uvedou výběr z nejúspěšnějších muzikálů Jesus Christ Superstar, Evita, Vlasy, Fantom opery a Bídníci.
PROGRAM
Jesus Christ Superstar
(A. L. Webber/ T. Rice)
Ouvertura
Heaven on Their Minds
I Don´t Know How to Love Him
Pilate´s Dream
The Last Supper
Gethsemane
Superstar
Les Miserables
(C. M. Schönberg/ A. Boublil)
On My Own
Bring Him Home
Javert´s Suicide
One Day More
/přestávka 20 minut/
Evita
(A. L. Webber/ T. Rice)
Waltz for Che
Don´t Cry for Me Argentina
Fantom opery
(A. L. Webber/ Ch. Hart, R. Stilgoe dle G. Leroux)
Music of the Night
The Point of No Return & Phantom of the Opera
Hair
(G. MacDermot/ J. Rado, G. Ragni)
Aquarius
Donna/Hashish
Manchester
Good Morning Starshine
Hair
Let the Sunshine In
ÚČINKUJÍ
Dan Bárta – zpěv
Radim Schwab – zpěv
Kristýna Daňhelová – zpěv
Oldřich Smysl – zpěv
Anna Jelínková – zpěv
Petr Mlynář – klavír
Jan Navrátil – kytara
Martin Mišák – baskytara
Marek Antoňů – bicí
Komorní sbor Lenky Dohnalové-Mlynářové a jeho sólisté
Lenka Dohnalová – sbormistryně
Janáčkova filharmonie Ostrava
Stanislav Vavřínek – dirigent
Richard a Petr Mlynářovi – aranžmá
Ikonická rocková opera Jesus Christ Superstar (1969) Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice představuje poslední týden života Ježíše Krista z netradiční perspektivy. Děj je vyprávěn skrze postavu Jidáše Iškariotského, jehož zrada stojí v centru příběhu. Dílo se zaměřuje na Ježíšův lidský rozměr a na jeho pochybnosti o vlastní misi a osudu. Hudebně se jedná o revoluční kombinaci rockových a operních prvků, což muzikálu dodává moderní a energický ráz. Mezi nejznámější písně patří „Superstar“ a „I Don’t Know How to Love Him“. Muzikál vyvolal kontroverze pro své nekonvenční ztvárnění biblického příběhu, přesto se stal jedním z nejvýznamnějších děl svého žánru.
Bídníci (Les Misérables, 1980) jsou adaptací slavného románu Victora Huga a patří mezi nejvelkolepější muzikály všech dob. Autory muzikálu jsou Claude-Michel Schönberg (hudba) a Alain Boublil (libreto). Děj sleduje složitý život Jeana Valjeana, bývalého trestance, který se snaží vykoupit ze své minulosti v nestabilním období Francie po revoluci. Jeho antagonistou je nesmiřitelný inspektor Javert. Na pozadí jejich osudů se odehrávají historické události, především krvavá pařížská revoluce v roce 1832. Muzikál je plný hlubokých emocí a morálních dilemat, což mu dodává nadčasovost. K nejslavnějším písním patří „I Dreamed a Dream“, „On My Own“, „Do You Hear the People Sing?“ a „One Day More“. Bídníci se stali jedním z nejúspěšnějších muzikálů v historii a jejich síla spočívá v kombinaci lidského příběhu, velkolepé hudby a univerzálních témat spravedlnosti, milosrdenství a naděje.
Muzikál Evita (1976), rovněž dílo tandemu Andrew Lloyd Webber a Tim Rice, přináší dramatický příběh Evy Perón, první dámy Argentiny, která se zrodila z chudoby, aby se stala milovanou, ale také polarizující politickou postavou. Muzikál sleduje její vzestup od skromných začátků jako herečky až k vrcholu moci po boku prezidenta Juana Peróna. Eva byla obdivována masami, ale zároveň kritizována elitami, což dává příběhu silný emocionální náboj. Hudba je plná vášnivých melodických momentů, z nichž nejznámější je píseň „Don’t Cry for Me Argentina“, která symbolizuje Evitino propojení s argentinským lidem. Evita zkoumá témata moci, ctižádosti a charismatu ve světě politiky.
Fantom opery (The Phantom of the Opera, 1986), jedno z nejikoničtějších děl Andrewa Lloyda Webbera, je epický romantický muzikál, který kombinuje bohatou orchestrální hudbu s dramatickým příběhem. Adaptace románu Gastona Lerouxe sleduje tajemného Fantoma, hudebního génia skrývajícího se v podzemních chodbách pařížské opery, a jeho osudovou lásku k mladé sopranistce Christine Daaé. Fantom, sužovaný svým znetvořeným vzhledem, manipuluje s osudy lidí v opeře, aby získal náklonnost Christine. Muzikál je plný silných hudebních momentů, z nichž „The Music of the Night“, „All I Ask of You“ a ústřední motiv „The Phantom of the Opera“ jsou nejslavnější. Dílo je považováno za jedno z nejúspěšnějších a nejdéle uváděných muzikálů na světě, a to díky své dramatické síle, vizuálním efektům a emocionálnímu příběhu.
Vlasy (Hair, 1967), průkopnický muzikál autorů Gerome Ragniho a Jamese Rada, přináší energickou směs hudby, politického protestu a společenské kritiky. Muzikál se odehrává v New Yorku na konci 60. let, kdy vrcholí americká kulturní revoluce, a vypráví příběh skupiny mladých lidí (tzv. „tribe“), kteří se bouří proti konvenčním hodnotám a válce ve Vietnamu. Vlasy jsou nejen oslavou lásky, svobody a míru, ale také silným politickým poselstvím. Hudba je plná nezapomenutelných písní, jako je „Aquarius“, „Let the Sunshine In“ nebo „Hair“, které odrážejí tehdejší atmosféru hippie hnutí. Vlasy prolomily mnoho konvencí, včetně nahoty na jevišti, a staly se kulturním fenoménem. Podle muzikálu natočil v roce 1979 režisér Miloš Forman stejnojmenný film Vlasy.
ÚČINKUJÍ
Dan Bárta se v roce 1991 rozhoduje pro uměleckou dráhu a po krátkém účinkování v kapele Tom Sawyer zakládá formaci Alice, se kterou v budoucnu vydává tři alba. V následujících letech stál u zrodu Die El. Eleffant a v roce 1994 pak přijal spolupráci ve skupině J.A.R. O rok dříve získal roli Ježíše a posléze Jidáše ve velmi úspěšném českém nastudování muzikálu Jesus Christ Superstar a o pár let později nastudoval roli Che v muzikálu Evita. V roce 1998 jako leader stál v čele formace Sexy Dancers. V roce 2000 pak dal základní impuls ke vzniku ILLUSTRATOSPHERE. Za svou práci a přínos na české hudební scéně byl Dan Bárta Akademií populární hudby desetkrát oceněn Zpěvákem roku (1994, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2008, 2013) a v Cenách Anděl 2015 získal ocenění Zpěvák čtvrtstoletí!
Brněnského rodáka Radima Schwaba (*1978) již od dětství fascinovalo divadlo a hudba. V roce 1995 se dostal do Studia Dům Evy Tálské, kde získal jevištní průpravu a ztvárnil několik prvních rolí. Později, v roce 1997, byl přijat na Divadelní fakultu Janáčkovy akademii múzických umění, kde vystudoval obor Činoherní herectví. V roce 2000 – ještě během studia – vyhrál konkurz na hlavní roli Edmonda Dantese do muzikálu Karla Svobody Monte Cristo. Současně se začal učit opernímu zpěvu u prof. René Tučka a později u světové sopranistky A. L. Bogzy. Avšak na Brno nezanevřel a stačil ještě ztvárnit mnoho rolí v legendární sklepní scéně Divadla Husa na provázku.
Radimovo pražské angažmá je spjato s divadly Semafor, Hybernia, Milenium, Divadlo ABC, Divadlo Brodway a s mnoha dalšími. Do podvědomí diváků se zapsal jako Mordred v muzikálu Excalibur divadla Ta Fantastika, kde hrál i v dalších projektech (Láska je láska, Elixír života, Obraz Doriana Graye) a také rolí Motla ve úspěšném Šumaři na střeše, uváděném v Divadle Na Fidlovačce. Hostoval v Národním divadle Moravskoslezském, v Gershwinově muzikálu Pardon My English. Na prknech Šaldova divadla vkročil do světa klasického operního repertoáru a za roli Dona Giovanniho ve stejnojmenné Mozartově opeře získal diváckou cenu Liberecké Thálie.
Radim Schwab rád koncertuje; jeho repertoár se vyznačuje technicky náročnými bel canty; vydal tři alba (Amoroso 2013, Grazioso 2017, Sólo pro tebe 2024).
V roce 2015 se Radimovi splnil jeho muzikálový sen, když získal titulní roli ve světovém muzikálu Fantom opery, který se hrál v GOJA Music Hall, a stal se jedním z nejcharismatičtějších Fantomů opery na české hudební scéně. V rámci našeho koncertu zpívá písně z Fantoma opery v hudebním souznění s Annou Jelínkovou (Christine), či pěvecky náročné party z muzikálu Les Miserables.
Kristýna Daňhelová (*1993) se narodila v Uherském Hradišti, Janáčkovu akademii múzických umění v Brně absolvovala v roce 2017 pod vedením Petra Štěpána a Miroslava Ondry. V témže roce nastoupila do Městského divadla Brno, kde působí dodnes. Je novým a neotřelým zjevem na muzikálové scéně, v průběhu svého angažmá si prošla mnohými rolemi, přičemž v současné době jde vesměs o role hlavních představitelek.
Kristýnu Daňhelovou jste mohli slyšet také v Hudebním divadle Karlín, kde v autorské inscenaci Legenda jménem Holmes z pera Ondřeje Gregora Brzobohatého spolu s pražskou kolegyní Annou Fialovou ztvárňovala postavu Irene Adlerové; nyní zde účinkuje v muzikálech Anděl Páně a Sopranistky. Dále hostuje v Slováckém divadle v rockové opeře Jesus Christ Superstar, a to v roli Máří Magdalény.
V roce 2022 byla Kristýna nominována na Cenu Thálie v kategorii Muzikál, opereta a jiný hudebně-dramatický žánr za roli Jane Eyrové ve stejnojmenném muzikálu. O rok později pak získala širší nominaci na Cenu Thálie za ztvárnění role Elišky v muzikálu Devět křížů (oba muzikály v produkci Městského divadla Brno). Kristýna má velmi široký herecký a pěvecký záběr, a je proto vyhledávanou sólistkou hlavních rolí. Její projev je navarovsky skromný, vnitřní, neafektovaný. Je také držitelkou ocenění magazínu Musical – opereta v kategorii nejlepší muzikálová herečka roku 2022.
V našem projektu ji uslyšíte jako oddanou Máří Magdalénu (Jesus Christ Superstar), láskyplnou Eponine (Les Miserables), i charismatickou Evitu (Evita).
Oldřich Smysl (*1977)je víítězem ankety serveru Musical-opereta za rok 2020-2021 v kategorii Nejoblíbenější muzikálový herec za roli Otta Kringeleina v muzikálu Grand Hotel (v produkci Městského divadla Brno). Múzické sklony se u něj projevily už při studiu na anglické sekci Gymnázia v Olomouci Hejčíně, kde stál u zrodu tamního pěveckého sboru vedeného Lenkou Dohnalovou Mlynářovou a jako sedmnáctiletý zpíval hlavní árie z muzikálů Jesus Christ Superstar a Hair. K jeho hrdým kmenovým členům patří dodnes. Po maturitě nastoupil v roce 1997 do ateliéru muzikálového herectví vedeného Janou Janěkovou na JAMU a po absolvování čtyřletého studia začal spolupracovat s Městským divadlem Brno, kde se opět vrátil k ikonické roli Ježíše či Clauda Bukowského (Hair).
V roce 2008 se spolu s pěti dalšími kolegy z divadla objevil v talentové soutěži X Factor, kde bodovali coby uskupení All X se svéráznou kombinací jevištní performance, zpěvu a beatboxu. Od roku 2009 působil na volné noze v Praze, spolupracoval např. s divadlem Kalich (Robin Hood, Osmý světadíl, Krysař), s mezinárodním divadelním studiem Farma v jeskyni (Informátoři) či s Prague Shakespeare Company, kde měl možnost uplatnit své jazykové znalosti při nastudování role Michaela Cassia v originální anglické verzi Othella.
V roce 2019 obnovil spolupráci s Městským divadlem Brno, kde ho nyní můžete vidět např. jako Billa Austina v muzikálu Mamma Mia! strýčka Festera v The Addams Family či Hrbatého v muzikálu Devět křížů a dále např. v činoherní dramatizaci románu Kateřiny Tučkové Bílá voda, kde ztvárňuje roli otce Jana v režii Doda Gombára.
Oldřich Smysl se liší od interpretů běžných scén tím, že má zcela neotřelý muzikálový hlas, který vyniká zajímavou barvou; jako absolvent anglické sekce hejčínského gymnázia disponuje bezchybnou anglickou výslovností a frázováním. V našem projektu se opět představí jako Ježíš a zazpívá i slavné písně z muzikálů Hair a Les Miserables.
Anna Jelíková (*1976) pochází z Olomouce a je další významnou členkou hejčínského sboru již od svých středoškolských let; po souběžném studiu hejčínského gymnázia, Konzervatoře Brno a Pedagogické fakulty Univerzity Palackého nastoupila na Hudební fakultu JAMU a studovala zde od roku 2004 zpěv.
Žánrové prolínání hudby klasické, jazzu, rocku a muzikálu charakterizuje celou její dosavadní pěveckou dráhu. Kromě klasicky zaměřených těles (Czech Ensemble Baroque, Musica Figuralis, Ensemble Damian) spolupracovala či spolupracuje s mnoha dalšími soubory (Musica da Camera Brno, Brněnští hornisté, The Big Seventeen, jazzové trio Banda Legal, experimentální kapela Pulzo, sefardský kvartet EldoraRe, duo s kytaristou Matějem Plíhalem a další), vystupovala v Městském divadle Brno (v operetách Veselá vdova, Netopýr a Nedbaloviny), v Moravském divadle Olomouc (Muzikálový koncert), koncertně vystupovala s Janáčkovou filharmonií Ostrava, s Moravskou filharmonií Olomouc, s Filharmonií Bohuslava Martinů ve Zlíně a Filharmonií v Pardubicích. Účastnila se projektu Mass (L. Bernstein) v produkci Vojty Dyka, podílela se na několika projektech jazzmana Emila Viklického.
Po celou dobu pěvecké kariéry se záměrně pohybuje na vícežánrové hranici a s hudebníky podobného založení objevuje nové hudební fúze a cesty k vlastnímu hudebnímu vyjádření. Upřednostňuje experiment, nezvyklá muzikantská seskupení, spontánní improvizaci a nekonvenční práci s hlasem. Píše také poezii a texty a miluje kreativitu všeho druhu. Její srdeční záležitostí je česká new šansonová skupina složená z muzikantů s bohatou hudební historií, která se věnuje výhradně vlastní tvorbě a ve které autorsky spolupracuje s jedním z aranžérů tohoto projektu Richardem Mlynářem.
V rámci projektu se představí především jako charismatická Christine z muzikálu Fantom opery v duetech s Radimem Schwabem.
Komorní sbor Lenky Dohnalové Mlynářové vznikl v roce 2003 z nejstarší a nejzkušenější generace Pěveckého sboru Gymnázia v Olomouci Hejčíně, jenž se od začátku své existence věnoval velkým muzikálovým projektům. Pro těleso je typická velká žánrová rozmanitost – specializuje se především na jazz (tvorba The Real Group, Take 6, Singers Unlimited, Pentatonix) a vážnou hudbu XX. a XXI. století (A. Ramíréz – Kreolská mše, N.Luboff – Africká mše, J. Hnilička – Jazzová mše, R. Mlynář – Rocková mše; tvorba E. Whitacra a O. Gjeila). Sbor se velmi rád vrací k muzikálovému repertoáru (Jesus Christ Superstar, Hair, Les Miserables, Fantom opery) a to prostřednictvím autorských filharmonických aranží Richarda a Petra Mlynářových ve spolupráci s našimi i zahraničními filharmoniemi – např. s Filharmonia Podkarpacka im. A. Malawskiego). Těleso také charakterizuje hluboký vztah ke scénickým provedením hudebních děl (Noemova archa B. Brittena, Labyrint vášně T. Hanzlíka, Viklického opera Oráč a smrt a Evangelium podle houslí P. Helebranda). Sbor od počátku vede a vokální aranžmá píše Lenka Dohnalová, která obdržela za svou činnost v roce Cenu města Olomouce i Cenu Olomouckého kraje za výjimečný počin v oblasti hudby. Ze sboru vzešlo mnoho sólistů, kteří se profesionálně i amatérsky věnují hudbě.
Stanislav Vavřínek je od roku 2018 šéfdirigent Komorní filharmonie Pardubice, patří k předním českým dirigentům.
Po absolutoriu Konzervatoře Brno (flétna a dirigování) vystudoval obor dirigování na pražské AMU a poté absolvoval mistrovské kurzy Roberta Benziho ve Švýcarsku, které uzavřel koncertem s Bielskou filharmonií. V letech 1994 -1998 byl hlavním dirigentem Pražského studentského orchestru, který pod jeho vedením získal řadu ocenění. V roce 1998 dirigoval Mezinárodní mládežnický orchestr na závěrečném festivalovém koncertě v japonské Shizuoce.
Jako host spolupracoval s více než třiceti symfonickými i komorními orchestry, jako např. Filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie, Česká filharmonie, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Slovenská filharmonie, Hamburger Symphoniker, Gdaňská filharmonie a další. Dirigoval v Německu, Rakousku, Belgii, Švýcarsku, Polsku, Španělsku či Japonsku. Spolupracoval také s řadou vynikajících sólistů a vystoupil na řadě významných festivalů, např. MHF Shizuoka, MHF duchovní hudby Brno, MHF Pražský podzim či MHF Pražské jaro. Natočil devět CD s díly Mozarta, Haydna, Dvořáka, Čajkovského, Sternwalda, Bartóka, Šostakoviče a dalších.
V letech 1999 a 2008 byl šéfdirigentem Jihočeské komorní filharmonie v Českých Budějovicích. Poté nastoupil do stejné funkce ve Filharmonii Bohuslava Martinů ve Zlíně, kterou vykonával do roku 2015. Je vítaným hostem u řady orchestrů doma i v zahraničí při realizaci nejen koncertů, ale i mimořádných významných produkcí.
V letech 2006–2010 působil jako pedagog na dirigentské katedře pražské Akademie múzických umění.
Richard Mlynář vystudoval Konzervatoř v Ostravě, obor trombon. Jako trombonista působí od roku 1985 v Moravském divadle Olomouc. Jeho hlavní doménou je však hra na klavír. V letech 1991 až 1999 koncertoval například s anglickým saxofonistou Richardem Handem, s brněnským houslistou Janem Beránkem, ale také sólově u nás a v zahraničí. V letech 2004–2005 absolvoval jako pianista evropské turné muzikálu Jesus Christ Superstar v americké produkci. Od roku 2006 spolupracuje s Městským divadlem v Brně (např. muzikály Hair, Jesus Christ Superstar, Jazz Side Story). Jako pianista vystupoval také s Moravskou filharmonií Olomouc, s big bandem B Side Band v Brně, Filharmonií Bohuslava Martinů, Českým rozhlasem Olomouc a Metropolitním symfonickým orchestrem Brno. S orchestrem olomoucké opery nastudoval Rhapsody in Blue George Gershwina, která se dočkala 23 repríz.
S Moravskou filharmonií v roce 2011 provedl svou Spanish Fly Phantasy pro klavír a orchestr.
Jako pianista spolupracoval s mnoha osobnostmi – Kurt Elling, New York Voices, Puppini Sisters, bratři Bubeníčkové, Vojtěch Dyk, Milan Svoboda, Dan Bárta, Kamil Střihavka, Tereza Černochová, Jiří Zonyga, Matěj Ruppert, Michael Kocáb, Bohouš Josef a další… V roce 1997 získal za svou činnost v oblasti kultury Cenu města Olomouce. Se svým synem Petrem Mlynářem je již druhé desetiletí úspěšným tvůrcem aranžmá rozmanitých hudebních stylů a žánrů.
Petr Mlynář je nejen zdatný aranžér, ale také klávesista a autor aranží skupin Nylon Jail a Flash the Readies, se kterými procestoval Evropu a Čínu. Se skupinou Dying Passion byl nominován na Anděla, spolupracoval hudebně na inscenacích Divadla na cucky Opuštěná společnost a Fernando Krapp mi napsala tenhle dopis. Podílel se na více než 15 albech vydaných na české hudební scéně. Je vyhledávaným klávesistou a také učitelem skladby a klavíru. V současné době působí ve skupinách Swingalia a Moře dní. V našem projektu kromě spoluautorství aranží také vede rockovou kapelu, která dotváří charakter jednotlivých skladeb.
Nenechte si ujít
C3 Když hudba doprovází
Hudba se tentokrát stane našim partnerem a průvodcem na cestách. Můžeme vyjet kamkoli do světa či na výlet do přírody. Nechejme se doprovodit do společnosti, na návštěvu či kulturní událost. Bude nám hudba pozorným a zábavným partnerem?
G4 Plus/Mínus Ro©k
Přidali jsme druhý termín koncertu (24. 4. 2025)
Premiéra autorského projektu Plus/Mínus Ro©k Janáčkovy filharmonie Ostrava přinese zcela nové spojení rockové hudby s orchestrálním zvukem.
23. 04. 2025 18:00 hod. |
Gong, Dolní Vítkovice |
od 800 Kč |
C4 Když hudba rozvíjí
Hudba je tím nejlepším učitelem, který v nás rozvíjí jen to nejlepší – ctnosti, jako je vytrvalost, věrnost, trpělivost, nesobeckost a mnoho dalších. Po tomto koncertě budete odcházet jako skuteční rytíři řádu Janáčkovy filharmonie Ostrava.