Mozart je snadný pro děti, pro dospělé až příliš těžký
„Mozart je snadný pro děti a pro dospělé až příliš těžký,“ to je slavný bonmot vynikajícího pianisty Artura Schnabela. A nelze než souhlasit.
Italský klavírista, který se v Domě kultury města Ostravy představí 20. října (19 hodin), Francesco Piemontesi (mj. cena z Mezinárodní soutěže královny Alžběty v Bruselu) jakoby našel na Mozarta (ale nejen na něj) recept – ten správný poměr intelektu a naivity, lehkosti a hloubky, vřelosti a hravosti. Jeho Mozart – to je zázrak. Ostatně posuďte sami, jak Mozarta „zvládl“ zhruba před rokem na slavných Proms v Londýně: https://www.youtube.com/watch?v=zhwWyu0I2RE
Program:
B. Smetana: Richard III., symfonická báseň
Jako programovou předlohu si B. Smetana k vytvoření symfonické básně Richard III. zvolil stejnojmenné Shakespearovo drama o vzestupu a pádu anglického krále z 15. století, který je zobrazen jako tělesně deformovaný a morálně bezzásadový intrikán. „Každý si může celou tragedii představiti, jak se mu líbí při provozování mé hudby,“ napsal Smetana.
W.A. Mozart: Klavírní koncert č. 24 c moll K 491
W. A. Mozart byl v době vzniku Klavírního koncertu č. 24 (1786) již trvale usazen ve Vídni a prožíval úspěšné tvůrčí období. Mezi lety 1784–1786 napsal hned dvanáct klavírních koncertů.
M. McEncroe: Symfonická suita č. 1 „A Modern Medieval Tale“
O své sedmidílné suitě „A Modern Medieval Tale“ (Moderní středověký příběh), která zazní ve světové premiéře, autor říká: „V mnoha případech jsme poháněni chamtivostí, surovou ambicí a soustředěním se sami na sebe. Zdá se, že se nám, zástupcům lidské rasy, nikdy nepodaří se sdružit, abychom společně vyřešili problémy způsobené našimi nedostatky. Své postřehy o lidské nátuře se snažím zachytit humorným způsobem. Snažím se poukázat na skutečnost, že bez ohledu na dobu se události a vzorce chování lidí stále opakují.“
Vstupenky pořídíte již od 120 Kč. Generálka je pro veřejnost nepřístupná.