Představujeme norského houslistu, skladatele a pedagoga Henninga Kraggeruda
Norský houslista Henning Kraggerud, který bude protagonistou koncertu Janáčkovy filharmonie 29. dubna 2019, je známý svou přirozenou muzikalitou, která mu v kombinaci s virtuozitou a krásou tónu získala úctu a obdiv nejen kolegů ale i posluchačů po celém světě. Jeho všestrannost a přirozenost mu umožňují vystupovat v koncertních sálech jako sólista, komorní hráč nebo pořádat recitály. Je dokonalým improvizátorem a inspirujícím pedagogem, ale také plodným skladatelem, který sám mnoho svých prací uvedl v premiéře.
Je uměleckým ředitelem Arctic Philharmonic Chamber Orchestra. Jeho mimořádný dosah jako umělce je výsledkem jeho všestrannosti a vášně pro hudbu, stejně jako skutečné kvality jeho hry. Jeho pedagogické texty poskytují fascinující pohled na mnohotvárný přístup k hudbě, zatímco jeho komponování, aranžmá a improvizace připomínají ducha mistrů, jakými jsou Josef Suk a Eugène Ysaÿe.
V sezóně 2018/19 je rezidenčním umělcem Kristiansand Sympho ny Orchestra v Norsku a Poznaňské filharmonie v Polsku. Pro svou výjimečnost je stále znovu a znovu zván k mnoha významným orchestrům světa, např. Toronto Symphony, Baltimore Symphony, Danish National Symphony, Tonkünstler Vienna, BBC Scottish Symphony, Tasmanian Symphony a k orchetrům v Macau. Mezi vrcholy této sezóny patří debuty s Deutsche Kammerakademie Neuss am Rhein, Orchestra della Toscana, Royal Danish Opera orchestra a Symphony Kuopio. Vrací se také do Helsingborg Symphony, k symfonickým orchestrům ve Vancouveru a objevil se také s Cameratou Salzburg a Janine Jansen v rámci salcburského Mozartwoche a na turné v Německu.
Je plodným skladatelem a jeho díla jsou prováděna mnoha významnými hudebníky a orchestry po celém světě. Dosud nejrozsáhlejší jeho skladba se jmenuje Equinox: 24 Postludes in All Keys for Violin and String Orchestra, v premiéře ji uvedl a nahrál Arctic Philharmonic Chamber Orchestra s autorem jako sólistou. Dílo je hudebním zpracováním příběhu speciálně napsaného norským spisovatelem Josteinem Gaarderem a bylo označeno za „fascinující kompozici“ (MusicWeb International). V roce 2017 složil Kraggerud houslovo-klavírní verzi Equinoxu, která měla premiéru v Norsku v roce 2018 s klavíristkou Clare Hammond a Josteinem Gaarderem jako vypravěčem.
Další z jeho skladeb je Preghiera, kterou uvedl Brodsky Quartet v roce 2012, nebo The Last Leaf, jehož prvního uvedení v roce 2014 se ujal orchestr Britten Sinfonia, dále zkomponoval Victimae Paschali pro sbor a orchestr objednané Festivalem komorní hudby v Trondheimu. V roce 2017 si jinou skladbu – Topelius Variation pro smyčcový orchestr objednal Ostrobothnian Chamber Orchestra. S tímto kusem v roce 2018 podnikl jeho autor rozsáhlé celostátní turné s Australským komorním orchestrem.
Uvedl také premiéru 21. století Houslového koncertu Johna Halvorsena s Norským komorním orchestrem na Festivalu komorní hudby Risør 2016. Dílo bylo sice poprvé uvedeno už v roce 1909, následně se ale ztratilo a nehrálo se až do jeho znovuobjevení o více než 100 let později. Kraggerud v roce 2017 vydal u společnosti Naxos nahrávku tohoto koncertu s Malmö Symphony Orchestra a Bjarte Engesetem. Record Review o ní napsal: „Je těžké si představit vášnivější obhajobu spící krásy tohoto díla“.
Pravidelně vystupuje jako houslista či violista na významných festivalech a ve věhlasných koncertních sálech. Nedávno se představil např. ve Wigmore Hall, King‘s Place, Concertgebouw v Brugách, v Konzerthaus v Berlíně a na budapešťském festivalu kamara.hu s takovými umělci jako Steven Isserlis, Joshua Bell, Lawrence Power, Leif Ove Andsnes, Håvard Gimse, Kathryn Stott, Natalie Clein, Christian Ihle Hadland, Christian Poltéra nebo Jeremy Menuhin. V sezóně 2018/19 absolvuje turné po Británii s Adrianem Brendelem a Imogen Cooper, které zakončí v květnu ve Wigmore Hall v Londýně. Je profesorem na Barratt Due Institute of Music v Oslu a v roce 2018 byl členem poroty na Menuhinově soutěži v Ženevě, kde se představil na zahajovacím koncertu s Orchester de la Suisse Romande pod taktovkou Marina Alsopa. A byl také členem poroty Mezinárodní klavírní soutěže v Leedsu.
Jeho diskografie obsahuje mnoho nahrávek pro společnost Naxos. Nahrávka Mozartových koncertů č. 3, 4 a 5 s Kraggerudovými kadencemi s Norským komorním orchestrem byla oceněna cenou ECHO Klassik a vybrána jako Album týdne Classic FM a NDR Kultur a Editor Choise v Classical Music Magazine.
Zatím poslední nahrávkou pro značku Simax s názvem Between the Seasons s Vivaldiho Čtyřmi ročními obdobími a Kraggerudovými „hudebními komentáři“ jednotlivých částí, při jejíž realizaci spolupracoval s Arctic Philharmonic Orchestra. Také pro Simax nahrál kompletní houslové sonáty od Ysaÿe, nahrávka získala prestižní cenu Spellemann označovanou jako norská Grammy. Pro společnost ACT nahrál na disk nazvaný Last Spring spolu s jazzovým pianistou Buggem Wesseltoftem improvizace vyvěrající z norské lidové hudby. V této sezóně oba umělci opět vystoupili v Jazz at Berlin Philharmonic.
Narodil se v Oslu v roce 1973 a studoval u Camilly Wicks a Emanuela Hurwitze. Získal Griegovu cenu, cenu Ole Bull a cenu Sibelia.
Hraje na housle 1744 Guarneri del Gesù, který mu laskavě poskytla Dextra Musica AS, založená společností Sparebankstiftelsen DNB.