Janáčkova filharmonie OstravaNovinkyReakce ředitele JFO Jana Žemly na článek k ostravskému koncertnímu sálu v Deníku

Reakce ředitele JFO Jana Žemly na článek k ostravskému koncertnímu sálu v Deníku

18. 2. 22

Odkaz na celý článek zde

 

„Rád bych se k tomuto článku jako ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava vyjádřil i zde a uvedl tak na správnou míru některé pasáže, ve kterých se srovnává skutečně nesrovnatelné. Koncertní sál v Bielsko-Bialej a ostravský koncertní sál jsou naprosto odlišné projekty. Považuji za nešťastné a zavádějící postavit článek na tom, že jde o „souboj koncertních sálu“, ve kterém Polsko vítězí, neboť sál již stojí a hlavně stál „jen těžko uvěřitelnou sumu půl miliardy korun“. Polákům jejich sál upřímně přeji a s opravdovým zájmem jsem Cavatina Hall navštívil a byl jsem poctěn, že náš orchestr mohl být prvním, kdo si v zde zahrál. Nechci se dopustit stejně nevhodného srovnávání jako v článku, ale zde je nutné uvést fakta, která čtenářům vysvětlí, že srovnání polského koncertního sálu s tím ostravským je v tomto kontextu absurdní. Ať už jde o velikost, význam nebo budoucnost a využití celého komplexu.

1. Vlastní stavební náklady ostravského projektu nejsou 3 miliardy, ale 2,6 mld. Kč (připočteme-li ovšem projekční práce a doprovodné náklady, které ovšem nejsou součástí částky uvedené u polského ani brněnského projektu, dostaneme se na částku 2,88 mld. Kč. Zároveň je zde promítnut již aktuální nárůst cen materiálu a stavebních prací.)

2. Ostravský koncertní sál bude součástí velkého památkově chráněného objektu stávajícího Domu kultury města Ostravy (suma tedy nepokrývá jen přístavu samotného koncertního sálu, ale nutnou rekonstrukci tohoto objektu – ta by se musela provést bez ohledu na přístavbu sálu. Náklady na samotnou rekonstrukci DKMO, pokud by se nerealizovala přístavba koncertního sálu, by se pohybovaly kolem 1 mld. Kč.

3. Budova poskytne zázemí pro 100 členný orchestr a jeho management

4. Kapacita ostravského koncertního sálu je daleko větší

5. Budova není „jen“ koncertním sálem – její obsahové využití je rozsáhlejší a poskytuje komplexní hudební, kulturní, produkční, vzdělávací zázemí.

A ano, nic z toho se podařit nemusí, ale pokud ano, Ostravu to posune.“ Jan Žemla, ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava

 

Více o projektu Koncertní sál Ostrava najdete zde