Janáčkova filharmonie OstravaMajestátní Óda na radost slavnostně uzavřela Lednicko-valtický hudební festival

Majestátní Óda na radost slavnostně uzavřela Lednicko-valtický hudební festival

V originálním prostředí valtické zámecké jízdárny se konal v sobotu 12. října 2024 závěrečný galakoncert letošního ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu. Tento večer byl oslavou hudby a umění, kde se představila Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou talentovaného mezinárodně uznávaného dirigenta Valentina Uryupina.

Galakoncert zahájila mužská sekce pěveckého sboru Gaudeamus Brno, která v doprovodu Janáčkovy filharmonie Ostrava zazpívala Laut verkünde unsre Freude od Wolfganga Amadea Mozarta. Tato kratičká skladba připomněla zednářské téma letošního ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu a zároveň vytvořila dokonalý úvod celého večera.

Mezinárodní Lednicko-valtický hudební festival během svých devíti let existence překročil hranice regionální záležitosti a etabloval se mezi přední festivaly klasické hudby v Česku. To ve svém proslovu zdůraznil ministr kultury Martin Baxa, jenž poctil festival osobní návštěvou. Mezi přítomnými byl i bývalý ministr kultury Daniel Herman, nyní honorární konzul Lichtenštejnského knížectví v České republice. Historie Valtic a valtického zámku byla v minulosti bytostně spjata s rodinou Lichtenštejnů, a to od konce 14. století až do poválečné konfiskace.

Jako hlavní bod programu večera byla provedena slavná Beethovenova Devátá symfonie, ve všeobecném povědomí známá díky své závěrečné větě – Ódě na radost. Letos uplynulo právě dvě stě let od jejího prvního uvedení v roce 1824. Pro skladbu našel Beethoven inspiraci v díle básníka Friedricha Schillera, v jehož básni je opěvováno přátelství mezi lidmi. Skladba je zajímavá rovněž tím, že to bylo poprvé, co do symfonie byl zařazen zpěv, a to ve čtvrté větě. Zároveň se tato skladba stala hymnou Evropské unie – instrumentální verze, bez zpěvu, aby se tím zamezilo upřednostňování němčiny. V koncertním provedení, přestože byla na LVHF uváděna i v souvislosti s dvacetiletým výročím vstupu České republiky do EU, byla pochopitelně Devátá symfonie „S Ódou na radost“ zahrána celá i s německým textem v závěru.

K jejímu provedení do jízdárny valtického zámku nastoupil na pódium osmdesátičlenný sbor Gaudeamus z Brna a sedmdesátičlenný orchestr Janáčkovy filharmonie z Ostravy. Zvuk to byl vskutku slavnostní a majestátní. Prostorný sál, který zabírá plochu téměř 1200 metrů čtverečních, pojal do řad publika na osm set posluchačů.

Sólové výkony Veroniky Rovné (soprán), Veroniky Hajnové (mezzosoprán), Richarda Samka (tenor) a Romana Janála (baryton) byly skutečně ohromující. Každý z těchto umělců přinesl na pódium svůj jedinečný talent a charisma, což dohromady vytvořilo nezapomenutelný hudební zážitek. Všechny hlasy, jak sborové, tak hlasy sólistů, dokázaly pozorně reagovat na tempo a požadavky dirigenta.

Valentin Uryupin jako dirigent prokázal svou schopnost vést orchestr v rázném, dramatickém, až bojovém tempu. Třetí větu dirigoval s jemností, citlivostí a přesností, jež požadovalo Addagio molto e cantabile. Janáčkova filharmonie Ostrava pod jeho vedením zazářila a předvedla širokou škálu emocí a dynamiky, které dokonale doplnily a akcentovaly vokální výkony všech zpěváků. Závěrečné Presto znělo v monumentálním prostoru grandiózně. Pozoruhodný byl výkon Jiřího Smrčky, neboť tympány mají v této skladbě nezastupitelnou roli a v tomto případě korespondovala intenzita tympánů zcela precizně se sílou zvuku orchestru i pokyny dirigenta.

Celý večer byl ukázkou znamenité spolupráce mezi dirigentem, orchestrem, sborem a sólisty. Provedení publikum ocenilo bouřlivým aplausem vestoje.

Závěrečný galakoncert LVHF 2024 byl důstojným zakončením festivalu, který opět potvrdil vysokou úroveň a význam tohoto hudebního svátku. Všichni účinkující předvedli výkony, které zůstanou v paměti návštěvníků Valtic i místních občanů ještě dlouho po skončení koncertu.

Zároveň jsme byli pozváni na nadcházející jubilejní desátý ročník, který se ponese v roce 2025 v americkém duchu. Jak avizoval ředitel festivalu Jiří Partyka, organizátoři se rozhodli zasvětit desátý ročník LVHF spojení americké hudby a umělců s historií místního kraje. Můžeme se těšit na to, že jedinečné prostory zámků Lednice a Valtic i přilehlých saletů rozezní kompozice skladatelů jako jsou Bernstein, Korngold, Copland, Barber a Williams, celý program bude korunován Symfonií č. 9 „Z nového světa“ Antonína Dvořáka.

Zdroj: Recenze převzata z webu www.operaplus.cz, autor: Veronika Vojčáková, 15. 10. 2024, foto: LVHF / Pavel Kristián jr.