Janáčkova filharmonie OstravaHravé a poutavé zmapování historie Janáčkovy filharmonie Ostrava

Hravé a poutavé zmapování historie Janáčkovy filharmonie Ostrava

Kniha vydaná v prosinci 2023 k sedmdesátému výročí Janáčkovy filharmonie Ostrava je více než publikací – je to oslava historie, kultury a hudebního dědictví, které filharmonie přinesla nejen v Ostravě, ale i širší hudební komunitě. Na čtyřech stech stran nabízí malým i velkým čtenářům poutavou cestu do minulosti, ale také do současnosti jednoho z nejvýznamnějších orchestrů v České republice. Publikace Janáčkova filharmonie *70, které bylo vyrobeno pouze osm set kusů, mapuje několik desítek let orchestru a je výsledkem zhruba pětileté práce několikačlenného týmu pod vedením Petry Javůrkové.

Když knihu poprvé vezmete do rukou, okamžitě vás zaujme její robustní, přesto hravé provedení. Na přebalu knihy jsou umístěny dětské fotografie a desky knihy jsou ve dvou variantách růžové a modré. Přední deska knihy skrývá malé překvapení, totiž hrací skřínku, která při otevření knihy hraje fragment z Lašských tanců  Pilky Leoše Janáčka. Zvuková stopa je originální nahrávkou Janáčkovy filharmonie. Tento nápaditý detail nejenže potěší milovníky hudby a umocňuje celkový zážitek z publikace, ale také připomíná propojení filharmonie s významným skladatelem. Otevírá cestu k hlubšímu prozkoumání dějin Janáčkovy filharmonie, zároveň je jakousi pozvánkou do světa, kde se hudba prolíná s historií, kde obrazy a slova vytvářejí harmonii podobnou orchestrálnímu dílu.

Jednou z největších předností je vizuální stránka, jež je dílem umělkyně a fotografky Dity Pepe a Štěpána Malovce, který dal knize konečnou grafickou podobu. Kniha je bohatě ilustrována a protkána desítkami fotografií, které zachycují jak důležité momenty z historie orchestru a jeho členů, tak i každodenní život hudebníků, dirigentů a dalšího personálu. Nechybí ani snímky vizuálu tehdejších programů či významných osobností. Fotografie jsou pečlivě vybrány a uspořádány tak, aby čtenáře provedly významnými událostmi a také přiblížili atmosféru, ve které filharmonie vznikala a rozvíjela se. Vnější aspekt knihy je skutečně působivý – od historických černobílých fotografií až po současné snímky, které odrážejí živou a dynamickou současnost orchestru. Jeho nynější podobu zachycuje hravá „jednohubková“ koláž. Nečekaným, ale milým oživením jsou fotografie a popisky např. dobových oblíbených jídel, hraček, běžných domácích potřeb až po háčkované obaly na lahve a další. Pro mladší čtenáře mohou být poučné a zajímavé fotografie a popisky tehdejších přístrojů, jako byly magnetofony či mikrofony.

Textová část knihy není jen suchým výčtem faktů a dat, ale poutavým vyprávěním, které mapuje sedmdesát let existence filharmonie. Nabízí samozřejmě hluboký vhled do historie orchestru, počínaje jeho vznikem v poválečných letech přes období budování renomé až po současnost, kdy se Janáčkova filharmonie řadí mezi přední orchestry. Dále také přehled všech členů a zaměstnanců od počátku po současnost, stejně tak výčet hostů či absolvovaných zájezdů. Autoři se však nezaměřili pouze na historická fakta, ale také na kontext, ve kterém filharmonie působila. Čtenář se dozvídá o výzvách, které musel orchestr překonat, o jeho úspěších na domácí i mezinárodní scéně.

Zvlášť jedinečnou částí jsou rozhovory se členy orchestru a dalšími zaměstnanci Janáčkovy filharmonie, které vedla spisovatelka Jana Poncarová. Poskytují nevšední pohled na život hudebníků, jejich osobní a profesní zkušenosti, vzpomínky na významné okamžiky a pohledy a přání do budoucna. Nechybí rozhovor s ředitelem Janem Žemlou, za jehož desetiletého působení se událo spoustu změn a orchestr umělecky rozkvetl. Autentické výpovědi a vzpomínky dávají publikaci lidský rozměr a umožňují nahlédnout do světa, který běžnému návštěvníkovi koncertů zůstává skryt.

Příznivcům jistě neuniklo, že se pro tuto sezónu orchestr dočasně přemístil do provizoria z důvodu stavby nového koncertního sálu. Po dlouholeté snaze se tento sen stává skutečností a v červenci tohoto roku proběhlo slavnostní poklepání základního kamene. Historický kontext tohoto úsilí včetně fotografie skici možné podoby sálu od vítězného autora návrhu Stevena Holla je rovněž součástí publikace.

Kniha k sedmdesáti letům Janáčkovy filharmonie Ostrava je mimořádně zdařilým dílem. Díky své komplexnosti, vizuální atraktivitě a inovativnímu přístupu je tato kniha důstojným i živým připomenutím historie orchestru a stává se něčím víc než jen dokumentem – je to svědectví o síle hudby a tradici, kterou Janáčkova filharmonie představuje. Publikace by neměla chybět v knihovně žádného milovníka hudby, historie ani Ostravy samotné.

Janáčkova filharmonie *70
Počet stran: 400
Rok vydání: 2023