Janáčkova filharmonie OstravaKlasická hudba zvrásněná rukou Federica Colliho

Klasická hudba zvrásněná rukou Federica Colliho

Rezidenční sólista Janáčkovy filharmonie Ostrava Federico Colli nabídl 7. října klavírní recitál. Zapůsobil šířkou repertoáru, ale také jedinečným interpretačním přístupem ke každému z děl. Pianistova hra je plná detailů, sofistikovaných nuancí a promyšlených rozhodnutí a odráží osobité porozumění hudbě mladší i starší. Colli ukázal, že klavírní prezentace není jen o technické brilanci, ale také o schopnosti komunikovat s posluchačem na hlubší, emocionální rovině.

Jako první skladba večera zazněla Musica ricercata György Ligetiho. Jedná se o dílo náročné nejen technicky, ale především koncepčně. Tento cyklus jedenácti krátkých skladeb založených na práci s omezeným počtem tónů vyžaduje od interpreta schopnost pracovat s napětím a gradací, a to bez podpory složitější melodické či harmonické struktury. V první větě, kde se Ligeti zaměřuje na hru s jediným tónem, Federico Colli (rozhovor s umělcem čtěte ZDE) využil tichého, skoro až minimalistického přístupu. Jeho kontrola nad dynamikou zde byla klíčová. Jemné, téměř neznatelné pianissimo bylo vystřídáno náhlými a překvapivými sforzaty, což vytvořilo atmosféru napětí a očekávání. Tímto způsobem udržoval posluchače v neustálé pozornosti. V dalších větách Colli přinesl přirozeně větší bohatství textur a dynamických kontrastů. Zvláště ve středních částech, kde autor pracuje s ostřejšími rytmickými a harmonickými změnami, zněla Colliho hra výrazně perkusivně. Jeho důraz na precizní artikulaci umožnil Ligetiho hudbě vyniknout v celé její složitosti, ale zároveň se nevzdával lyrických, až meditativních okamžiků. Colliho zvládnutí zvratů mezi rytmickou energií a naprostým klidem přineslo působivý efekt. Nehrál pouze jednotlivé tóny či akordy, ale tvořil jakýsi neustálý proud energie, který posluchače vedl celým cyklem, a interpret působil jako architekt, který staví hudební fráze na pevných základech, ale zároveň dává prostor i mírnému napětí mezi nimi.

Zcela odlišný svět představují kompozice Françoise Couperina. Colli zde věnoval mimořádnou pozornost ornamentice a textuře. Les Barricades Mystérieuses zazněly s jemnou, téměř taneční elegancí. Zdobnost nebyla nikterak okázalá, spíše se snažil o její integraci do celkové struktury skladby, aby nezahltil hlavní hudební linku. Colli skladbě dodal vzdušnost a lehkost, typickou pro francouzskou klavírní hudbu této doby. Jeho úhoz byl mimořádně pestrý a plný barev a detailů. V Le Carillon de Cythère ukázal schopnost pracovat s klavírním zvukem téměř jako s harfou. Vyhýbal se jakékoli ostrosti opakovaných tónů, zvolil plynulé, lyrické frázování, kde se melodické linie vznášely nad harmonickým základem. Jeho dovednost kontrolovat každý tón a přecházet mezi frázemi s lehkostí dala této skladbě nádech mystična. V Les Folies françoises, ou les Dominost sólista prokázal umění střídat pojetí. Tento kus je bohatý na kontrasty, mění charaktery a náladu, což vyžaduje od interpreta umět vystihnout dramatické i jemnější momenty. Každá část žila svůj vlastní svět, přesto však umělec nenarušil celkovou strukturu skladby.

Po přestávce na posluchače čekala interpretace Adagia h moll, KV 540 Wolfganga Amadea Mozarta. Federico Colli zde zvolil kontemplativní přístup, který znamenal extrémní jemnost a zdrženlivost v dynamických vrcholech. Nenechal se strhnout, lehce natahoval fráze tak, aby dal prostor pro jejich vnitřní vývoj. V otázce dobové interpretace by poučení posluchači mohli namítat příliš romantické provedení. Co lze určitě vyzdvihnout, je hluboké emocionální napětí, které bylo vyjádřeno spíše tichým a soustředěným klidem než vnějšími aspekty. V silné dynamice jasnost, a ne agresivita, v pianissimech tón niterný, ale přesto plný.

Známé Mozartovy Variace C dur na píseň „Ah, vous dirai-je, Maman“ ukázaly jinou stránku Colliho hry. Už první uvedení tématu předznamenalo interpretaci radosti, lehkosti a důvtipu. Zároveň však pojetí neztratilo technickou brilanci v rychlých variacích. Rychlé pasáže prokládal pianissimy a prokázal tak kontrolu nad dynamickými odstíny výraziva. V pomalejších variacích se obzvlášť projevila jeho citlivost pro vedení fráze a melodii dokázal obohatit o jemné nuance. Zároveň přesvědčil, že skladba skýtá hluboký potenciál a není pouze bezduchou exhibicí.

Před zahájením druhé poloviny promluvil k publiku na přání sólisty ředitel filharmonie Jan Žemla. V roce 2014 se v Budapešti našel Mozartův rukopis části Sonáty pro klavír č. 11 A dur. Colli tedy upozornil, že bude skladbu interpretovat podle tohoto nového rukopisu, což je stále ještě rarita. První věta (Thema con variazioni: Andante grazioso) byla zahrána s jemností a elegancí. Colli dokázal, že chápe strukturu jako celek a přesto, že je každá variace odlišná, základní melodie zůstávala jasná a čistá. Přechody mezi variacemi byly plynulé a posílily dojem soudržnosti. Druhá věta (Menuetto) je poměrně jednoduchá, ale vyžaduje velkou rytmickou přesnost, čemuž Colli dostál a zároveň vkusně vyjádřil taneční charakter skladby. Nejznámější část a zároveň poslední větu (Rondo alla turca: Allegretto) prosvítila pianistova vylehčenost rychlých pasáží. Dramatický náboj přidal svou pozoruhodnou prací s dynamikou a výraznými rytmickými akcenty a nejen ty by byly spíše v souladu se stylem romantismu. Posluchači však byli výkonem nadšeni a vynutili si přídavek.

Colliho interpretace nabídla v mnoha ohledech originální přístup. Ten se sice částečně odklonil od tradice klasicistní interpretace, avšak posluchačům přinesl pamětihodný zážitek, který při samozřejmé technické brilanci oslovil zejména svou citovostí.

Zdroj: Recenze převzata z webu www.klasikaplus.cz, autor: Tereza Mrázová, 9. 10. 2024, foto: Petr Hrubeš