Láska na první poslech s Martinou Kociánovou: Pestrý, ale trochu rozvleklý výlet na Jih
recenze převzata z Internetového deníku pro umění a kulturu Ostravan.cz, 11.10.2019, autor Milan Bátor
Janáčkova filharmonie ve čtvrtek představila vyprodanému sálu Domu kultury města Ostravy program nazvaný Hudební rytmy Jihu. Koncert z cyklu Láska na první poslech tradičně provází moderátorské slovo, jehož se tentokrát zhostila zkušená Martina Kociánová. Sólových partů se ujala houslistka Olga Šroubková a provedení řídil venezuelsko-americký dirigent Ilyich Rivas.
Populárně-naučné koncerty s průvodcem v podobě moderátora se v Ostravě tradičně těší velké oblibě. Janáčova filharmonie v minulosti úspěšně spojila síly se známými ostravskými herci a herečkami: nezapomenutelné byly zejména kreace otce a syna Sedláčkových či Vladimíra Poláka s Pavlou Gajdošíkovou. Tehdy se sešla hudba i s vtipnými asociacemi, historkami a improvizací.
Martinu Kociánovou má většina posluchačů v podvědomí patrně jako známou a oblíbenou „zprávařku“, její životopis však uvádí mnoho zkušeností i v muzikálové či operní branži. Možná proto chtěla moderátorka oslnit diváky svými znalostmi, poněvadž si připravila opravdu výživné průvodní slovo ke každé skladbě večera a nic neponechala náhodě. V úvodu zazněla předehra Bachianas brasileiras č. 4 brazilského národního skladatele Hectora Villa-Lobose. Toho znají v tuzemsku povýtce kytaristé, pro které napsal kanonický soubor 5 preludií a 12 etud, jež jsou prubířským kamenem každého konzervatoristy. Jeho orchestrální předehra byla ukázkou zajímavé synkreze brazilského folkloru s hudebním impresionismem a neoklasicismem.
Následující kompozici Brazilské imprese jsem slyšel v „live“ provedení vůbec poprvé. Její autor, italský skladatel Ottorino Respighi se zapsal do povědomí evropské hudby zejména oslnivým triptychem symfonických básní Římské fontány, Římské pinie a Římské slavnosti. Jako přední autor hudebního impresionismu zaujal Respighi i v této skladbě zdůrazněním sonicky nezvyklých, tónově-prostorových poloh, zvukově barevných modelů a skvrn, které více než na logiku hudebního proudu cílí na zachycení subjektivních, těkavých a lyrických nálad. První půli koncertu zakončilo rozpálené Mambo z Bernsteinova muzikálu West Side Story, který je kulturní Ostravou již netrpělivě očekáván jako premiérový hit sezóny Národního divadla moravskoslezského. Tříminutovou prskavku si filharmonici vychutnali jako třešničku na dortu.
Po přestávce se pokračovalo Čarodějnou láskou Manuela de Fally. Z jeho hudby ke stejnojmennému baletu zazněl podmanivý Tanec ohně, který ukázal obdivuhodnou syntézu francouzského impresionismu a španělské folklorní rytmiky a melodiky. Na pódium se vrátila i Olga Šroubková, jež přednesla Introdukci a tarantellu Pabla de Sarasate. I v této virtuózně koncipované skladbě houslistka potvrdila svůj mimořádný talent, tentokrát spíše v technicky náročném partu s četnými pasážemi a figuracemi. Nemohla chybět nejslavnější opera s jižními rytmy – Bizetova Carmen. Z její nestárnoucí hudby zazněla pochopitelně Habanera.
Závěr patřil Maurici Ravelovi a jeho Boleru. Notoricky známé šestnáctitaktové téma, jež se opakuje v neměnném rytmu, tempu, intonaci a harmonii, leč s neustálým pozvolným dynamickým stupňováním a proměnlivou instrumentací, bylo kýženým hudebním vyvrcholením koncertu, který se však časově tak nějak rozmělnil do více než dvou hodin.
To nic nemění na tom, že se jednalo o seriózní a pestrý hudební zážitek, který Janáčkova filharmonie zvládla s obvyklou interpretační bravurou a vysokým standardem. Vedle skvělé Olgy Šroubkové se dobře uvedli hráči na dřeva (už v Respighim), žestě (v Bernsteinovi i Ravelovi) a bicí nástroje. Dobře se vyjímala harfa a solidní výkony předvedli hráči celého spektra smyčců. Dirigent Rivas se představil jako rychlý, energický a spíše upozaděný muž, který na sebe nijak neupozorňoval a odvedl spolehlivě svou práci. Vypadlo to, že orchestru nechává spíše volnou ruku k vlastní vizi a projevu, což je taky cesta, jak ukázat tvůrčí i interpretační představy.
Můžeme se těšit, jak si s náročným moderátorským úkolem cyklu Láska na první poslech poradí Barbora Seidlová, která s Janáčkovou filharmonií provede diváky svými hudebními láskami 23. ledna 2020.
Foto: Ivan Korč