Janáčkova filharmonie OstravaOperaplus.cz: Nechtěně intimní zahájení Velikonočního festivalu v Brně

Operaplus.cz: Nechtěně intimní zahájení Velikonočního festivalu v Brně

Pětadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby byl slavnostně zahájen 20. března 2016, na Květnou neděli, v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. Letos má rovněž jasně vymezenou dramaturgii. Vladimír Maňas vtiskl každému ročníku vlastní motto. V tomto roce se završuje pětiletý cyklus, zahájený v roce 2012. Tehdy byl poprvé posluchač vybídnut k pohybu (Pouť, 2012), následně pak k cestě (Exodus, 2013), objevování hodnot (Východ – Počátek, 2014, Západ – Ratio, 2015), aby se nakonec vrátil zpět do svého nitra (Srdce – Útočiště, 2016). Za své útočiště jistě považujeme i svůj domov, proto letos festivalu dominuje česká duchovní hudba.

Velikonoční festival duchovní hudby Brno - Janáčkova filharmonie Ostrava, Heiko Mathias Förster, Brno 20.3.2016 (foto Petr Francán)
Velikonoční festival duchovní hudby Brno – Janáčkova filharmonie Ostrava, Heiko Mathias Förster, Brno 20.3.2016 (foto Petr Francán)

Zahajovací koncert festivalu byl tentokrát svěřen Janáčkově filharmonii Ostrava a jejímu šéfdirigentovi Heiko Mathiasi Försterovi. Není pochyb o tom, že šlo o program ideově i posluchačsky závažný, věnovaný českým, leč „nerepertoárovým“ a tedy jen zřídka slýchaným dílům Miloslava Kabeláče, Luboše Fišera a Jana Hanuše. Všechny tři skladby se shodně zabývají naléhavými otázkami pravdy, víry, identity, zakotvením jedince ve společnosti. Pojmy lidství, dobra, ctnosti, oběti jsou v nich konfrontovány s věčností i každodenností.

Úvod koncertu patřil Kabeláčově Sedmé symfonii pro recitátora a orchestr. Je to skutečně svébytná, neprávem opomíjená, instrumentačně barvitá, originální hudba. Podstatně méně šťastná je autorova práce s textem, omezovaném na lakonické kraťoučké věty či pouze jednotlivá slova. Záměrným opakováním tak trochu ztrácejí svůj sugestivní význam, ač břitce deklamující Přemysl Bureš dělal, co mohl.

Velikonoční festival duchovní hudby Brno - Přemysl Bureš - Brno 20.3.2016 (foto Petr Francán)
Velikonoční festival duchovní hudby Brno – Přemysl Bureš – Brno 20.3.2016 (foto Petr Francán)

Skladbu bych charakterizoval jako „extaticky statickou“. To je možná i jeden z důvodů, proč tento skladatel stále nenalézá cestu na koncertní pódia, ač ho experti velebí a staví po bok Janáčkovi, Dvořákovi či Martinů. Postřehl jsem avizovanou symboliku, skryté citace, názvuky, rafinovanosti. Ale přesto cítím, že v této hudbě, plné nesporně silných univerzálních hodnot, nepodléhající ideovým výkyvům, dobovým diktátům, je něco – nedokáži to bohužel přesně pojmenovat – co ji současné době a životu velmi vzdaluje a proto nás dostatečně silně neoslovuje.

Crux (Kříž) Luboše Fišera pracuje s podstatně úspornějšími a přímočařejšími výrazovými prostředky. Skladba pro sólové housle, tympány a zvony postrádá jakýkoliv symfonický rozměr, je ostatně určena toliko dvěma interpretům. Rozmístění obou hráčů – houslista stál nasvícen ve středu chrámové lodi, hráč na bicí nahoře na kůru – se ukázalo mimořádně šťastné. Milan Paľase vrhl do hry s mimořádnou espresivitou, jako by hrál Ysayovu virtuózní sonátu.

Velikonoční festival duchovní hudby Brno - Milan Paľa - Brno 20.3.2016 (foto Petr Francán)
Velikonoční festival duchovní hudby Brno – Milan Paľa – Brno 20.3.2016 (foto Petr Francán)

Dřel sebe i své housle, jako by je chtěl rozbít, hrál jako šílený, hotový démon. Několik desítek metrů od něj postupně gradovaly v jakési středověké sekvenci tympány Martina Opršála od doprovodné až po dominující roli (převzatou pak zvony), zatímco houslový ztrácel svoji vypjatost a vyústil v tichou katarzi… (zbytek recenze najdete na www.operaplus.cz  – http://operaplus.cz/nechtene-intimni-zahajeni-velikonocniho-festivalu-v-brne/