Janáčkova filharmonie OstravaOstravan.cz: Nuda v Ostravě aneb Když výborný orchestr hraje mizerného skladatele

Ostravan.cz: Nuda v Ostravě aneb Když výborný orchestr hraje mizerného skladatele

ostravan.cz, recenze, 21.10.2016, autor: Milan Bátor 

Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou šéfdirigenta Förstera ve čtvrtek uvedla světovou premiéru skladby australského autora Marka McEnroa. Filharmonici netradičně vystoupili v divadelním sále Domu kultury města Ostravy, jenž svou akustikou příjemnému posluchačskému zážitku příliš neprospěl. I přesto vroucná interpretace italského klavíristy Francesca Piemontesi, který oduševnělým a technicky bezvadným způsobem s filharmonií provedl Klavírní koncert c moll Wolfganga Amadea Mozarta, sklidila nadšený ohlas publika. Na rozdíl od předešlé skladby, jejíž hudební „dispozice“ byly téměř ostudné.

Heiko Mathias Förster během čtvrtečního koncertu. 

Heiko Mathias Förster během čtvrtečního koncertu.
Foto: Ivan Korč

Vzpomínám si, že Janáčkova filharmonie už australského autora, který působí jako velmi sympatický a energický postarší muž, v minulosti hrála. Tenkrát se jednalo o poměrně krátké dílko, jež nevzbudilo žádný větší ohlas, ale také nijak výrazně ctitele soudobé hudby nepohoršilo. S jídlem roste chuť, říká se, a McEnroe ve čtvrtek v Ostravě uvedl světovou premiéru své skladby Symfonická suita č. 1 „A modern medieval tale“. Jenže autorovy „pohádky“ mají do modernity a pohádkovosti světelné roky daleko.

Bizarní, strnulá hudba, která se bezradně kolébala v téže tónině bez schopnosti oslovit nějakou melodií, výraznější harmonií, působila po několika větách jako špatně napsané kompoziční cvičení z poloviny 19. století. Bylo úmorné více než čtyřicetiminutovou kompozici vůbec doposlouchat. Kompliment a obdiv patří Janáčkově filharmonii, že tuto pseudosuitu zahrála bez mrknutí oka výborně, ač z výrazu tváří některých hráčů bylo zřejmé, že se nijak pohádkově při výkonu necítí. Nekonečná suita vyvrcholila po několika částech, které bylo zbytečné dopočítat, načež sálem zazněl mohutný výkřik jednoho z posluchačů: NUDA!. A já se ptám znovu, už poněkolikáté: Kdy uslyší ostravští diváci kvalitního současného autora?

u0427_20_10_2016_korc

Naštěstí večer pokračoval v daleko příhodnějším stylu. A nutno dodat, že si člověk zatraceně bytostně uvědomil, jaké pohádkové poklady se v hudbě Wolfganga Amadea Mozarta a Bedřicha Smetany blyští, třpytí a svítí věčným plamenem. Koncert pro klavír a orchestr č. 24 c moll K 491Wolfganga Amadea Mozarta je jedinečnou ukázkou modernosti Mozartovy melodické invence. Hlavní téma první věty v expozici uvádí ostře disonantní téma, jež svou nenápadnou tragikou konvenuje s o více než deset let mladšími skladbami Ludwiga van Beethovena. Italský pianista Francesco Piemontesi se v Ostravě už podruhé předvedl jako interpret velkých kvalit.

u0256_20_10_2016_korc

V první větě Allegro Piemontesi s maximální soustředěností vystihl dynamickou šíři a dramatickou výbušnost hudebních myšlenek. Obdivuhodná, harmonicky avantgardní kadence šokovala silou zvukové fantazie. Zvláštní, jedinečnou atmosféru klavírista svou niternou interpretací vytvořil i ve druhé větě Larghetto, která je koncipována jako rondo. Pianista s nepopiratelnou noblesou potěšil sametovým tónem a měkkým pružným úhozem s bohatou paletou hudebních barev. Také třetí věta Allegretto s osmi variacemi byla báječně ztvárněná sólistou i perfektně hrající filharmonií.

Zážitek z provedení Mozarta byl ve srovnání s úvodem večera diametrálně odlišný a obecenstvo zahrnulo interprety v čele s Piemontesim nadšeným aplausem, který si vyžádal ještě jeden překrásně lyrický přídavek.

u0342_20_10_2016_korc

Poslední skladbou večera byla symfonická báseň Bedřicha SmetanyRichard III. Dílo je inspirováno skutečnou postavou anglického krále z let 1483 – 1485, který nechvalně vstoupil do anglických dějin jako nehorázný lotr. Premiéra Smetanovy symfonické básně 5. ledna 1862 v Praze se setkala s naprostým neúspěchem. Je zřejmé proč. Zkostnatělé pražské obecenstvo, zatuchlý vzduch šosáctví a servilnost nebyly sto pojmout úžasnou hudební energii, kterou český skladatel vrhnul po vzoru Franze Liszta do své skladby.

Na Smetanově Richardu III. je báječné to, že ačkoli se jedná o dílo programní, vyhýbá se popisnosti a přesně vystiženými kontrasty temného hlavního tématu, které charakterizuje postavu tyranského krále, včas střídá s kantilénou naplněnou obdivuhodným steskem. Závěrečné stupňování napětí a gradace byly vysloveně zdrcující. Provedení Janáčkovy filharmonie bylo ve čtvrtek precizní zejména v Mozartovi. Také Smetana se Försterovi a jeho orchestru povedl.

A tak jsem si na tomto koncertě, kde se premiérovala moderní současná skladba, uvědomil, jak moderní, současnější než současné, mohou být kompozice předešlých staletí a jak je vlastně dobře, že i škvár typu skladby McEnroa zazněl, aby si to člověk opravdu bytostně uvědomil. Jen se z takového hudebního menu nesmí stát pravidlo. Jednou za rok tohle prostě stačí a dost!